leerlauf / idle

Bicycle concert with flute, clarinet, viola, piano, and percussion.
Premiere 29.11.2023, Salzburg, Limina Festival, Ensemble NAMES.

From a phenomenological point of view, idle is a fascinating state: a moment in which nothing actually happens; which exists only because a gearwheel meshes before and after it, but it is itself the moment of the resistanceless, of timelessness and standstill at the same time – the brief illusion of the Perpetuum mobile.

I get all my ideas on my bicycle. Bicycles, especially broken ones, are great instruments. The idling of a bike sounds more beautiful than when pedaling, because only the idling creates the dissonance between pedal and wheel, which are, however, mechanically inseparable.

In this piece, the microphone in front of the wheel, as an extended ear of the audience, captures not only the delicate mechanics just described, but also the three small speakers in which the sounds of the flute, clarinet and viola pass by, a bit like planets circling in their orbits. In this experimental setup, the wheel thus becomes a sound explorer in the triangle between these three instruments. Despite this connection, the wheel remains a foreign body, ticking differently from the other instruments, and yet at the center of the action: it revolves around everything, and everything revolves around it.

Leerlauf ist, phänomenologisch betrachtet, ein faszinierender Zustand: ein Moment, in dem eigentlich nichts passiert; der nur existiert, weil vorher und hinterher ein Zahnrad greift, er selbst aber ist der Moment des Widerstandslosen, der Zeitlosigkeit und Stillstand zugleich, die kurze Illusion des Perpetuum mobile. 

Ideen habe ich immer auf dem Fahrrad. Fahrräder, besonders kaputte, sind großartige Instrumente. Der Leerlauf eines Fahrrads klingt schöner als beim Treten, er erst erzeugt die Dissonanz zwischen Pedal und Rad, die aber mechanisch unzertrennlich verbunden sind.

In diesem Stück fängt das Mikrofon vor dem Rad als verlängertes Ohr des Publikums nicht nur die eben beschriebene feine Mechanik ein, sondern auch die drei kleinen Lautsprecher, in denen die Töne von Flöte, Klarinette und Bratsche ein bisschen wie Planeten in ihren Umlaufbahnen kreisend vorbeiziehen. Das Rad wird in diesem Versuchsaufbau so zum Klangforscher im Dreieck zwischen diesen drei Instrumenten. Trotz dieser Verbindung bleibt das Rad ein Fremdkörper, anders tickend anders als die anderen Instrumente, und doch im Zentrum des Geschehens: es dreht sich um alles, und alles dreht sich um es.